FANDOM

Quidditch är en lagsport som utövas av magiker. Sporten som spelas på kvastar är den mest populära i hela magivärlden. Sporten spelas mellan två lag, med sju spelare i varje lag (tre jagare, två slagmän, en vaktare samt en sökare). Förutom att spelet spelas på flygande kvastar är även antalet bollar olikt mot de flesta mugglarsporter. Det är nämligen fyra bollar i spel samtidigt (en klonk, två dunkare samt "den gyllene kvicken") Sporten är könsmixad, vilket betyder att man kan ha båda tjejer/kvinnor och killar/män i laget.

SPELETS GÅNGRedigera

Målet med spelet är att få så många poäng som möjligt innan matchen avslutas. Poäng gör jagarna genom att kasta den röda klonken i någon av motståndarlagets tre ringar (på 15 meters höjd), som skyddas av motståndarnas vaktare. Varje träff ger 10 poäng till laget. Slagmännens uppgift är att, med hjälp av ett slagträ var, slå på dunkarna så att motståndarna ska ramla av sina kvastar. De två dunkarna är svarta bollar med egen vilja, som flyger omkring för att träffa spelarna. Sökaren brukar oftast kallas den viktigaste spelaren då den kan avgöra matchen helt på egen hand. Sökarens uppgift är att fånga den lilla flygande gyllene kvicken. När en av sökarna fångat kvicken får laget 150 poäng och matchen avslutas. Laget med flest poäng då vinner matchen och det brukar ofta vara de som fångat kvicken. I och med att matchen inte avslutas förrän någon av sökarna har fångat kvicken kan en match pågå i princip hur länge som helst. Dock är rekordet för en match sex månader. Time out kan tas av lagkaptenen i varje lag och den kan vara i upp till två timmar om matchen har spelats i minst ett halvt dygn.

BOLLARNARedigera

KLONKEN Klonken är 30.48 cm i diameter och den bär färgen scharlakansrött.

DUNKAREN Dunkaren är 25.4 cm i diameter och är gjord av stål. Dunkaren är förhäxad för att attackera spelaren som är nämast den.

DEN GYLLENE KVICKEN Kvicken är en bevingad, gyllene boll, som är lika stor som en valnöt. Den är väldigt snabb och eftersom den är så liten är den svår att se. Tidigare användes fågeln kvickevick som kvick, men när den fridlystes uppfann man den gyllene kvicken som ersättare.

REGLERRedigera

  • Det är förbjudet för en spelare att röra sig utanför spelplanen. Det är dock tillåtet att flyga hur högt man vill. Om detta bryts går klonken till motståndarlaget.
  • Lagkaptenen kan ta "time out" genom att signalera domaren om det. Detta är den enda gång då spelarna får vidröra marken under en match. Om matchen har spelats i över tolv timmar är pausen då under två timmar. Om något av lagen inte har kommit tillbaka vid utsatt tid blir de diskvalifiserade.
  • Domaren kan utdela så kallade friskott. Då får en jagare fritt fram åka fram och försöka skjuta mål med klonken. Den enda av motståndarna som för försvara då är vaktaren som ska försöka skydda de tre ringarna.
  • Det är tillåtet med kroppskontakt, men att ta tag i motståndarens kvast eller kropp är absolut förbjudet (se olika fouls, längre ner).
  • Ingen spelare får bytas ut, oavsett om spelaren är så skadad att denne inte kan vara med.
  • Det är tillåtet för spelarna att ta med sig sina trollstavar in på planen, men det är inte tillåtet att använda dem på ett sätt så att spelet på något sätt påverkas. Det är inte heller tillåtet att använda den mot någon i publiken.
  • Spelet avslutas inte förrän kvicken är fångad eller via gemensam överenskommelse mellan de två lagkaptenerna.
  • Det är endast vaktaren som kan blockera klonken från att gå igenom någon av ringarna.

FOULSRedigera

Det finns över 700 fouls i quidditch, men de allra flesta av dessa går inte att utföra, dvs om man inte bryter mot regeln om användandet av trollstavar. Dessa tio fouls är dock högst möjliga:

BLAGGING Ta tag i en motståndares kvast för att hindra eller sakta ner.

BLATCHING Flyga med avsikten att kollidera med motståndaren.

BLURTING Styra motståndaren ur kurs genom att "låsa" kvasthandtaget.

BUMPING Slå en dunkare mot publiken.

COBBING Använda armbågarna mot en motståndare på ett överdrivet sätt.

FLACKING Sticka in någon del av kroppen i ringarna för att förhindra att klonken går igenom.

HAVERSACKING Klonken måste kastas genom någon av ringarna för att målet ska godkännas. Man får alltså inte göra mål genom att bara flyga in med bollen i målet.

QUAFFLEPOCKING Mixtra med klonken så att den t.ex. åker snabbare eller sicksack.

SNITCHNIP Röra vid den gyllene kvicken (gäller givetvis inte för sökarna).

STOOGING Vara mer än en jagare i skottområdet.

HISTORIARedigera

Sporten quidditch har fått sitt namn efter platsen där spelet troligtvis har sitt ursprung ifrån, nämligen Queerditch Marsh omkring år 1050. Det var en häxa vid namn Gertie Keddle som förde en dagbok som visar hur sporten utvecklades. Dagboken finns kvar än idag och den är bevarad på quidditchmuséet i London.

I sin dagbok skriver hon om ett antal personer som spelar ett slags spel på kvastar med en läderboll. När bollen landar i hennes kålodling förhäxar hon mannen som bad om bollen, hon var, av dagboken att döma, inte alls så glad i det där spelet. I ett dagboksinlägg senare skriver hon omatt de har en slags ny boll som de försöker kasta igenom trädhål. Antagligen var det då klonken kom till. I ett än senare inlägg har de ytterligare två nya bollar eller, som Gertie beskriver det, två flygande stenar som försöker slå av spelarna från kvasten. Som du förstår kallar vi de idag för dunkare.

Den enda kvarvarande bollen var ju alltså den gyllene kvicken.

QUIDDITCH I VÄRLDENRedigera

Quidditch är den största sporten i magivärlden. Internationella Quidditchförbundet är quidditchens världsorganisation och de arrangerar de största och viktigaste tävlingarna inom quidditchen, så som Världsmästerskapen i Quidditch t.ex.

VM hålls var fjärde år och där deltar landslag från hela världen. Första världsmästerskapet hölls år 1473 och då deltog endast europeiska landslag. Det dröjde ända till 1600-talet innan nationer från de övriga världsdelarna ställde upp. Några andra stora quidditchturneringar är:

  • All-Africa Cup
  • Östeuropeiska mästerskapen
  • Europacupen