FANDOM

"Rukh on sielujen koti. Kun elämme, jokainen saa selvitä omillaan. Mutta kuoleman jälkeen kaikki palaavat yhteen paikkaan; rukhiin. Kun ihmiset kuolevat, eivätkö heidän kehonsa palaakin maahan? Sielut palaavat rukhiin, sielujen kotiin."
Baba.

Rukh (ルフ Rufu) on magoin ja luonnonilmiöiden päälähde.

OhjausMuokkaa

Rukhin ohjaus tai "kohtalo" on totuus, joka jokaisen virrassa elävän olennon tulee hyväksyä. On kuitenkin joitakin, jotka yrittävät taistella sitä vastaan, kuten Al-Thamen. Kohtaloa vastaan kääntyminen tarkoittaa kehityksen rappeutumista: olennosta tulee ei mitään ja kaikki muuttuu negatiiviseksi. Tätä kutsutaan myös "turmelukseen lankeamiseksi", ja sen voi tunnistaa, kun henkilön silmät muuttuvat tummiksi. Kun rukhin rakastama henkilö, kuten Judar, tahriintuu mustaksi, hän saa kyvyn muuttaa kohtaloa, mikä voi johtaa toisen magin kuolemaan. Vain ihmeen voima vetää vertoja tätä pahuutta vastaan. Tällainen ihme on mahdollista toteuttaa vain Solomonin viisaudella.

Musta rukhMuokkaa

Small bad
Juonipaljastuksia!

Musta rukh on valkoisen rukhin vastakohta. Sitä syntyy, kun henkilö kääntyy kohtaloaan vastaan yrittää uhmata sitä. Se tuo mukanaan vihaa ja pahansuopeutta, tunteita joista se myös syntyy. Al-Thamenin jäsenet käyttivät sitä muuttaakseen kohtaloa ja luodakseen pimeitä metalliastioita, joilla muuttaa maailmaa. Judar ja Arba osaavat hallita mustaa rukhia.

Al-Thamen työskenteli aiemmin Magnostadtin kanssa, ja he oppivat kyvyn luoda pimeitä henkiä mustasta rukhista.

Ihmiset, jotka kuolevat "langenneina" mustan rukhin kanssa, eivät palaa valkoisen rukhin suureen virtaan kuolemansa jälkeen.

Musta rukh oli alkujaan Alma Torranin jumalan, Ill Ilah'n, rukhia, ja hänen tahtonsa. Kuningas Solomon irrotti maailman Ill Ilah'n tahdon vallasta ja jakoi rukhin tasaisesti kaikkien maailman olentojen kanssa. Solomonin tahdon vallan alle päätynyt musta rukh muuttui valkoiseksi. Myöhemmin kaikki maailman olennot, noidat mukaanlukien, kykenivät käyttämään vain rukhia omista kehoistaan. Ainoa poikkeus tähän olivat magit, joilla oli rajaton määrä rukhia käytettävänään.

Arba ja ryhmä muita noitia löysivät kuitenkin tavan värjätä rukhinsa takaisin mustaksi. Silloin siinä oli heidän oma tahtonsa, toisin kuin aiemmin Ill Ilah'n tahdon omaavassa mustassa rukhissa. Tämän mustan rukhin suoma taikuus on valkoisen rukhin vastaavaa vahvempaa.

Pimeällä mantereella, joka oli Solomonin järjestelmän ulkopuolella, kaikki rukh oli mustaa. Suuren halkeaman kadottua ja Pyhän palatsin tuhouduttua Solomonin maailma yhdistyi Pimeään mantereeseen, jolloin kaikkialle maailmaan tuli Pimeän mantereen musta rukh. Tämä tarkoitti kuitenkin myös valkoisen rukhin ylläpitämien järjestelmien, kuten magien ja metalliastioiden olemassaolon, katoamista.

MagoiMuokkaa

Pääartikkeli: Magoi

Magoi on rukhin luomaa energiaa. Magoin keskittäminen ja ampuminen ei ole kovinkaan vanha isku, ja sillä voi antaa vain pieniä haavereita. Kaikissa elävissä olennoissa on magoita, mutta vain tietyt ihmiset tietyillä esineillä kykenevät kutsumaan tätä voimaa esiin. Metalliastiat, kamarin astiat, taikakalut ja noidat kaikki käyttävät magoita taikuuden luomiseen. Jos henkilö käyttää liikaa magoita, se saa hänet erittäin uupuneeksi tai pahimmassa tapauksissa saa hänen silmänsä, korvansa ja verisuonensa vuotamaan kunnes hän pyörtyy tai kuolee.

TaikuusMuokkaa

Pääartikkeli: Taikuus

Taikuus on magoin muuntamista, mitä tapahtuu maailman luonnonilmiöissä. Se voi saada aikaan mm. myrskyjä, tulta ja salamoita. Taikuutta käytetään kaikkialla maailmaan, ja sen käyttöhetkellä ilmaantuu kahdeksansakarainen tähti. Taikuus saa aikaan monenlaisia asioita myös silloin, kun rukhille annetaan seremoniallisia käskyjä.

MagitMuokkaa

Pääartikkeli: Magi

Magit ovat "noitia, jotka muovaavat maailmaa". Magoita käyttämällä he pystyvät hallitsemaan rukhia. Mageilla on voima kutsua labyrinttejä ja johtaa ihmisiä niihin. Magi antaa labyrinttien taikaesineet niille ihmisille, jota hän johtaa.

NoidatMuokkaa

Pääartikkeli: Noidat

Noidat ovat taiankäyttäjiä (voivat muuttaa magoita muihin muotoihin). Toisin kuin tavalliset ihmiset, he eivät tarvitse erikoisia esineitä kuten metalliastioita taikuuden käyttämiseen, vaan he kykenevät antamaan rukhille käskyjä luodakseen luonnonilmiöitä. Noitien kyvyn vuoksi keskustella rukhin kanssa Yamraiha kutsuu heitä eläviksi kommunikaattoreiksi, jotka ovat lähimpänä maailman Suurta virtaa.

Rukhin tyypitMuokkaa

Noidilla ja rukhilla on yksilöllisiä piirteitä. Rukh, joka aiheuttaa meren aallot ja rukh, joka aiheuttaa taivaan tuulen, ovat erilaisia. Magnostadt on luokitellut rukhin loputtomat muodot kahdeksaan kategoriaan:

  • 1. tyyppi (Ι): Rukh, joka hallitsee liekkejä. Tähän tyyppiin taipuvaisia noitia kutsutaan "punaisiksi noidiksi".
  • 2. tyyppi (Γ): Rukh, joka hallitsee vettä. Tähän tyyppiin taipuvaisia noitia kutsutaan "sinisiksi noidiksi".
  • 3. tyyppi (𐌌): Rukh, joka hallitsee valoa. Tähän tyyppiin taipuvaisia noitia kutsutaan "oransseiksi noidiksi".
  • 4. tyyppi (Σ): Rukh, joka hallitsee salamoita. Tähän tyyppiin taipuvaisia noitia kutsutaan "keltaisiksi noidiksi".
  • 5. tyyppi (Ο): Rukh, joka hallitsee tuulta. Tähän tyyppiin taipuvaisia noitia kutsutaan "valkoisiksi noidiksi".
  • 6. tyyppi (⅂): Rukh, joka hallitsee ääntä. Tähän tyyppiin taipuvaisia noitia kutsutaan "vihreiksi noidiksi".
  • 7. tyyppi (V): Rukh, joka hallitsee voimaa. Tähän tyyppiin taipuvaisia noitia kutsutaan "mustiksi noidiksi".
  • 8. tyyppi (Λ): Rukh, joka hallitsee elämää. Tähän tyyppiin taipuvaisia noitia kutsutaan "violeteiksi noidiksi".

Kun tietyn tyyppistä rukhia käytetään, se hohtaa väreissään. Esimerkiksi ensimmäisen tyypin rukh hohtaa ihmissilmään punaisena, kun sitä käytetään luonnonilmiöiden aiheuttamiseen.

TriviaMuokkaa

  • Tämän konseptin nimi (japaniksi ルフ rufu) on sanaleikki kahdesta arabian kielen sanoista: رُخ rukh ("rukh" tai "roc" - legendaarinen myyttinen lintu Lähi-idästä) ja رُوح ruuh ("sielu").
  • Aladdin ja taikalamppu -tarinassa Tuhannen ja yhden yön tarinoista rukh-linnut ovat henkien isäntiä.
  • Rukh sain nimensä Uraltugo Noi Nuephilta. Se perustuu rukhin lintumaiseen ulkonäköön.
  • Animessa rukh Hakuryuun ympärillä muuttui vaaleanpunaiseksi ja innostuneeksi, kun hän puhui Morgianalle, viitaten hänen ihastukseensa tätä kohtaan.