FANDOM

Magoin hallinta (魔力(マゴイ)操作 Magoi Sōsa) on kyky, jolla hallitaan rukhin luomaa energiaa, magoita, kehossa. Noidilla on myös tämä kyky, mutta toisin kuin taiattomat, he ovat syntyneet kyvyn kanssa, eikä heidän tarvinnut opetella sitä. Tämän takia he ovat myös huonoja opettamaan sitä. Yambalan gladiaattorit ovat ryhmä ihmisiä, jotka ovat erikoistuneet tämän kyvyn ja sen eri metodien harjoittamiseen. Magoita voi hallita monin tavoin, kuten:

  • Yksi tapa on käyttää kehonsa magoita kumoamaan vastustajan magoin. Sindbad oppi tämän taidon harjoitellessaan vuorilla vuoden Yambalan gladiaattorien kanssa.
  • Omaa qitään (magoita) voi siirtää aseeseen (miekat, keihäät, kilvet jne.) ja siten tehdä siitä tarpeeksi vahvan läpäisemään materiaaleja, joita normaalit fyysiset iskut eivät voi vahingoittaa. Hakuryuu Ren oppi vahvistamaan keihästään Yambalan gladiaattoreitelta.
  • Hakuryuu oppi myös yhdistämään magoin hallinnan Zaganin voimien kanssa oppiakseen henkiasun nopeasti.
  • Magoin hallintaa voi käyttää lääketieteessä diagnosointiin koskemalla potilaan suoniin ja tuntemalla sisällä kulkevan virtauksen.

Vastustajaa vastaan käytettyinä nämä keinot voivat aiheuttaa sisäistä vahinkoa kyseiselle henkilölle.

SivuvaikutuksetMuokkaa

Magoin liikakäytöllä voi olla negatiivisia sivuaikutuksia, sillä silloin henkilö käyttää itse omaa elämäänsä. Liikakäyttö tai kehon kyvyttömyys pidellä magoita voi aiheuttaa useita ongelmia, jopa mageille. Tiedettyjä ongelmia ovat:

  • Väsymys
  • Kehon rasittuminen
  • Verenvuoto silmistä ja suusta
  • Kooma
  • Eliniän lyheneminen
  • Kuolema